בחודשים האחרונים חברת BDA ניהלה עבור חברת תה ויסוצקי, פרויקט לאופטימיזציה של מערך ההפצה. תה ויסוצקי – חברת מזון ותיקה וידועה מפעילה מרכז לוגיסטי משוכלל במרכז הארץ ומייצרת במספר אתרים, לצד התה הידוע שלה מזה עשרות שנים, עוגות ועוגיות לחמי, שמן זית זיתא וכן היא מפיצה מותגים כגון בארכה, מנעמים, מלח הארץ לאחרונה גם מוצרי רקיט בנקיזר.
תה ויסוצקי הינה חברה פרטית הפועלת בסביבה תחרותית מאוד ונוהגת בזהירות כשהיא בוחנת אימוץ טכנולוגיות חדשות. הגישה הזאת מתאימה מאוד לגישתנו ב-BDA – השקעה במערכת מידע צריכה להניב בזמן סביר ערך עסקי ממשי לארגון.
מערך ההפצה של החברה כולל עשרות משאיות חלוקה, ובימים עמוסים במיוחד נעזר בקבלנים חיצוניים המתגברים את מערך ההפצה במשאיות ונהגים. עלויות הפצה מהוות חלק משמעותי מעלויות התפעול.
הביקוש למוצרי החברה מאופיין בעונתיות ובתנודתיות.
הפרויקט הוא חלק ממהלך שדרוג מקיף של מערכות המידע בחברה המנוהל ע”י המנמ”ר , עופר ברטמן. .
צוות הפרויקט כלל לצד יועצי BDA, נציגים ממערך הלוגיסטיקה וההפצה, מערכות מידע והספק.
היעד המרכזי היה צמצום בעלויות הפצה מבלי לפגוע בשיעור ההזמנות המסופקות ללקוחות במועד הנדרש ולשביעות רצונם.
על מנת לוודא שניתן להביא את הערך העסקי המצופה, בוצע פיילוט בו נבדק בין היתר:
- כמות המשאיות הנדרשות לביצוע ההפצה
- מספר נהגים
- שעות נוספות
- קילומטראז’ וחסכון בדלק
במהלך הפיילוט בוצעו סימולציות הפצה לאורך מספר שבועות שדימו תקופות שונות בשנה ועומסים שונים. תוצאות הפיילוט הוצגו בפני ועדת ההיגוי ולאור הממצאים החיוביים התקבל אור ירוק לביצוע הפרויקט.
היישום היה קצר ותוך מספר שבועות המערכת פעלה בסביבת הייצור.
כבר ביום הראשון להפעלת המערכת החדשה הושג חסכון מיידי ע”י צמצום מספר המשאיות שיצאו לחלוקה.
מאז, ביצועי המערכת ממשיכים להשתפר כתוצאה מטיוב נתוני כתובות לקוחות, שיפור במיומנויות השימוש ושיפור בתהליכי עבודה.
לאחר 3 חודשי הפעלה בדקנו את נתוני החיסכון ומצאנו כי המערכת משיגה באופן קבוע צמצום של למעלה מ 10% בהוצאות , ובו בזמן גם השתפרה רמת השירות ללקוחות : שיעור ההזמנות המסופקות בזמן עלה ואיתו גם שביעות הרצון של הלקוחות.
זמן ההחזר על ההשקעה בפרויקט הינו חודשים ספורים. זוהי דוגמא מצויינת לפרויקט שמביא ערכים עסקיים ודאיים ובזמן קצר.
נכתב ע”י רפי מרקמן, שותף ויועץ בכיר ב-BDA-Projects.