ERP- השוואה בין מערכת פריוריטי ל-SBO
ERP הינה מערכת אשר אמורה לתת מענה לניהול תפעול ובקרה לכלל הפעילות הלוגיסטית, התפעולית והפיננסית של הארגון במקום אחד.
מערכת ה-ERP צריכה להיות גמישה לשינויים ולהתאמות לתהליכי החברה המשתנים. ארגונים מאמצים לעצמם תהליכים חדשים , ולעיתים קרובות נדרשים לשינויים בתהליכים הקיימים ,מאמצים יצירתיות ומתאימים את עצמם לתנאי סביבה משתנים (כדוגמת הבעיות שנדרש לתת להם מענה בשנה האחרונה לאור מגפת הקורונה).
מערכות ERP צריכות לתת מענה פשוט, יעיל וקל גם למיישמים וגם למשתמשים והכל בעלות / תועלת אופטימליים .
מגוון הפתרונות ומערכות ERP בשוק המקומי גדול. חלק מהמערכות מיובאות ומותאמות (“לוקליזציה”) וחלקן פותחו בישראל. בתחום של ארגונים קטנים או בינוניים (SMB), קיימים 2 שחקנים עיקריים: מערכת Priority אשר פותחה בעבר ע”י חב’ “אשב”ל” ונתמכת היום ע”י חב’Priority software , ומערכת SBO (Sap Business One) מיצרן התוכנה SAP אשר מיוצגת בישראל ע”י SAP ישראל.
שתי המערכות נותנות מענה רחב ומעמיק ,מכילות מודולים רבים ומגוונים ופונקציונליות עשירה המאפשרים לארגונים לנהל במערכת אחת את מרבית התהליכים ואף לתת מענה לצרכים נוספים של הארגון.
הגרסאות האחרונות של שתי המערכות מבוססות על טכנולוגיה חדשנית המאפשרת בין היתר לאסוף נתונים ממקורות מרובים, ולייצר דוחות מתוזמנים ומדויקים המבוססים על נתונים שנאספו מכלל פעילויות החברה. דוחות אלה מסופקים במגוון פורמטים מודרניים לרבות לוחות מחוונים. שתי המערכות מספקות גישה באמצעות טלפון נייד (פתרון mobile) מה שמאפשר לאנשי השטח לקבל ולהציג דוחות בזמן אמת, לבדוק מלאי, לנהל מכירות, כרטיסי שירות ופעילויות מבצעיות, לקבל התראות ולהשלים אישורים מהמכשירים הניידים שלהם הן על בסיס iOS והן על בסיס Android.
ננסה לסקור את ההבדלים המהותיים בין המוצרים ממעוף הציפור כדי להאיר מספר פרמטרים, מעבר לבחינה פרטנית של המוצרים אל מול צרכי הארגון.
- המערכת באופן כללי מתאימה לארגון שלי ?
Priority: מערכת אשר צמחה בעיקר על מנת לתת מענה לארגוניים יצרניים / תעשייתיים. ניתן לראות בבירור שהמערכת תומכת בפונקציונליות מגוונת ועשירה לתהליכי יצור / בקרת ייצור / ניתוב / עצי מוצר / שינויים הנדסיים / מרכזי עבודה / רצפת ייצור / הוראות עבודה וכד’. מודול ייצור היה מלכתחילה חלק אינטגרלי מהמערכת.
בנוסף המספר הרב של חברות/ מיישמים בודדים לאורך השנים במערכת פריוריטי אפשרו להקים פלטפורמה מוכנה ומותאמת ליישום מהיר בוורטיקליים כדוגמת: בנקים, מוסכים, מעבדות, עסקי ליסיניג ותעשיות.
SBO – מערכת אשר צמחה בעיקר מתוך מטרה לתת מענה לארגוניים מסחריים ולוגיסטיים. המערכת מספקת פונקציונליות עשירה בכל היבטי המסחר, מכירות ורכש, ניהול מלאי ומחירונים לרבות תמיכה בחתכים מיוחדים ובמבצעים מורכבים ועוד.
בשנים האחרונות התווספו למערכת מודולים המיועדים לארגונים תעשייתיים ויצרניים אך עדיין, בכדי לתת מענה יעיל לארגונים כאלה, ידרשו שעות רבות של התאמות ופיתוח או רכישה של תוספים, פיתוח ממשקים למערכות צד ג’ וכדומה.
- תהליכי היישום
Priority – מאפיין בולט ביישום מערכת זו הינה העובדה שמרבית מיישמי מערכת נצמדים לפתרונות שמציעה המערכת כסטנדרט. בעיקר בכל הנוגע להתאמות בדוחות, טפסים, מסכים. מרבית המיישמים פחות מיומנים במתן מענה המחייב פיתוח.
SBO – יתרון מובהק של SBO הוא במתן דוחות למשתמש בקלות תפעולית ובכל חתך אפשרי. בנוסף למשתמש הקצה יש יכולת להוסיף/לגרוע שדות ממסכי העבודה, לבצע פעילות “מפת קשרים” בה ניתן לראות בכל מסמך עבודה את מיפוי הקשרים למסמך (מסמך המקור ומסמכי היעד). גם מיישמים בתחילת דרכם יכולים להוסיף חיפוש מובנה ברמת שדות במסכי העבודה, לייצר ולעדכן שאילתות בעזרת אשף שאילתות מובנה במערכת וכן לייצר ולערוך פורמטים לטפסי עבודה נדרשים ולדוחות על בסיס 2 כלי עריכת דוחות / טפסים מובנים במערכת (קריסטל או PLD).
- תמיכה בינלאומיות
Priority: מערכת אשר פותחה בישראל ונותנת מענה טוב ויעיל לשוק המקומי. מספר המשתמשים במערכת גדול , מספר המיישמים המקומיים וחברות היישום גדול . בשנים האחרונות הורחב המענה גם לשווקי חו”ל (אירופה וארה”ב).
SBO: מספקת תמיכה רחבה מאוד בשפות וברגולציות בעיקר בעולמות של ניהול כספים ודיווח לרשויות במדינות רבות. ניתן להתאים בקלות את המערכת לצרכי ארגונים במדינות רבות . ל-SBO יתרונות ברורים בשל היותה חברת תוכנה בינלאומית, הפועלת גלובלית.
- תיעוד וקלות עבודה למשתמש
Priority: המערכת מכילה תיעוד on line, ברמה מפורטת ובשפה פשוטה, ונותנת הנחיות מדויקות לביצוע תהליכים נכונים במערכת, הסבר על הפרמטרים ועוד.
SBO: המערכת מכילה תיעוד בסיסי המסופק ע”י יצרן התוכנה SAP ומתורגם לשפת המשתמש.
- מי המיישם?
Priority: יש מיישמים רבים וחברות יישום בשוק. זה יתרון אך גם חסרון. תחילה קשה באמת לבחור בספק המתאים מתוך מבחר כה רב של ספקים. בנוסף בגלל הקלות היחסית לקבלת תואר מיישם פריוריטי, יש מיישמים רבים בשוק המקומי ללא ניסיון וללא רקע מתאים, אך במחירי יישום נמוכים מאוד שארגונים (בעיקר הקטנים) מתפתים להתקשר איתם מה שכמובן משפיע על איכות הפתרון.
SBO: ביישום מערכת זו יש מספר מצומצם של שותפים עסקיים אשר הוכשרו והוסמכו ע”י SAP ליישום (בארץ ובחו”ל). קיימת סבירות גבוהה שמנהל הפרויקט מטעם הספק המיישם יהיה בעל רקע וניסיון מפרויקטים קודמים וכן בעל יכולת להפעיל צוות של בעלי מקצוע לביצוע הפרויקט. החיסרון הינו כמו תמיד – התלות בגוף המיישם והקושי להחליף שותף עסקי בעיקר אם היישום היה מורכב ומלווה בפיתוחים ו / או ברכישה של תוספים.
לסיכום :
המערכות Priority ו SBO יתנו מענה טוב ויעיל כמערכת ERP בהתאם למאפייני הארגון. הם מספקים את מרבית הנדרש על מנת לתת מענה לתהליכי הארגון, כמובן בהנחה שנבחרה המערכת המתאימה.
השאלה שיש לענות עליה היא – מהי המערכת הכי מתאימה לארגון על פי צרכיו ומאפייניו.
כמובן, הבחירה בין המערכות מצריכה אפיון מעמיק, כתיבת RFP בה יפורטו הדרישות הפונקציונליות והלא פונקציונליות הנדרשות לארגון, ולבסוף השוואה בין המערכות על פי טבלת פרמטרים ומשקלות הרלוונטיים לארגון ועלות ההקמה וה-TCO (Total Cost of Ownership) לשנים הבאות.
ניתן כסקירה ראשונית על מנת לזהות את הכיוון הכללי של המערכת הנבחרת.
לפרטים נוספים צרו קשר!
בהצלחה, עדה מרקמן