נושא שימוש בפתרונות מבוססי ענן נמצא על שולחנם של מקבלי החלטות בארגונים רבים. בצד היתרונות המובטחים ע”י הספקים, קיימת אי בהירות לגבי יכולת המימוש, חסכונות בטווח הארוך, חשש מאובדן שליטה, יכולת התנתקות והחזרת שירותים “פנימה”, נושאי אבטחת מידע, זמני תגובה ורצף שירות.
שירותי ענן מתייחסים למגוון רחב של שירותים, שונים בהיקפם ובמהותם ובאופן המימוש. שני מאפיינים לבידול שירותי ענן לפי מאפייני השירות : IaaS, PaaS, SaaS ולפי סוג המימוש:
Public Cloud, Hybrid Cloud, Community Cloud . במאמר נתייחס למכנה המשותף “ענן”.
מאפייני שרותי ענן
- שירות – באמצעות ממשק פשוט למשתמש מספקים לו אך ורק את המידע והשירות הנדרש לו וחוסכים ממנו את הצורך להתמודד עם המורכבות “שמאחורי הקלעים” , תוך פישוט של מאפייני התשתית והתוכנה המרכיבים את היישום.
- גמישות ויכולת גידול – היצע השירות והמשאבים הניתנים מותאמים להיקף ביקוש ויכולים לגדול ולקטון בהתאם לצורך.
- שיתוף משאבים – מאפשר הוזלת עלויות.
- מודל התמחור – חיוב בהתאם לשימוש, המחיר מבוסס מדידת השימוש ומוצעים מגוון מודלי חיוב שיכולים להתאים לתנאים המשתנים של הלקוח .
- טכנולוגיה – השירות מסופק באמצעות שימוש בפרוטוקולים, אמצעי זיהוי, ופורמטים סטנדרטיים המאפשרים שימוש בשירות מכל מקום.
היתרונות העיקריים שניתן להשיג מיישום שירותים בענן
- התייעלות
- גמישות בשירות
- חסכון במשאבים
- שיפור יכולת ניהול משאבים ע”י מדידה כמותית ובדיקת התאמה ל SLA
- Time to Market
שאלות שארגונים צריכים לשאול ולנתח בתהליך בחינת יישום ענן
- אבטחת מידע
- המיקום הגיאוגרפי בו מנוהל בסיס הנתונים
- עד כמה הוא מאובטח
- ניהול ובקרת גישה מאובטחת
- ביצועים – האם הביצועים בענן יעמדו בדרישות
- האם קיימת תלות בחומרה
- היבטי רישוי תוכנה
- SLA – צריך לכלול זמינות וביצועים
- האם השירות באמת זול יותר
- האם השירות עונה לדרישות הרגולציה אליה הארגון שלי כפוף בארץ ובחו”ל
- היבטים משפטיים
- הסכם מול ספקים
- יכולת לסיים/להפסיק הסכם ולהחזיר את השירות לתוך הארגון בהיבטי החוזי והיכולת הפרקטית והטכנית. לדוגמא : התאימות בין סביבת הפיתוח בענן לבין סביבות הפיתוח הפנים ארגוניות.
- היבטים חוקיים בישראל
- היבטים חוקיים בחו”ל
- בקרת ביצוע ההסכם
- בשלות המודל העסקי והתפעולי של הספק
- האם האפליקציות המוצעות Certified ועל ידי מי
- אינטגרציה – איך מבצעים אינטגרציה בין האפליקציה בענן לבין אפליקציות מקומיות ואיך מבצעים אינטגרציה בין אפליקציות בעננים שונים
- יכולת התאמת האפליקציה לצרכי הארגון
- המשכיות שירות במצבי קצה – איך מקיימים המשכיות שירות והעברת בסיס הנתונים לספק אחר או חזרה לשירות פנימי
- האם הספק עובד על פי סטנדרטים מוכרים
לסיכום במעבר לענן קיים פוטנציאל כלכלי ותפעולי רב. הארגונים נדרשים לבחון את התאמת הפתרונות לארגון ולהתאים את מודל השירות, סוג הענן והפתרון לארגון ולאפליקציה המתאימה. ונדרש לזכור תמיד ש SLA חוזי הוא ה SLA שהצדדים סיכמו עליו במעמד החוזה ולא בהכרח יעמדו בו לאורך זמן.