עבודת צוות, תקשורת בין עובדים, הגדלת הערך ללקוח, מניעת בזבוז ושיפור מתמיד הם עקרונות מנצחים | חלק א’
לפני יותר מ-20 שנה, מחברי הספר “המכונה ששינתה את העולם”, גרמו ל”רעידת אדמה” כשהסבירו איך מערכות Lean ישנו את פני תעשיית הרכב העולמית. ד”ר ג’יימס וומאק מ-MIT Massachusetts Institute of Technology)), דניאל ג’ונס ודניאל רוס ריכזו כוחות על מנת לתעד בצורה מדויקת את היתרונות של שיטת Lean שהיתה נהוגה בטויוטה על פני המודל של ייצור המוני שפותח בג’נרל מוטורס והיה נהוג בקרב יצרני הרכב האמריקאים.
ב-1990 כשפורסם המחקר הזה טויוטה היתה בגודל של כמחצית מגודלה של ג’נרל מוטורס. בשנים האחרונות טויוטה נחשבת ליצרן הרכב הגדול בעולם והיא אחד הארגונים הגלובליים המצליחים בחמישים השנים האחרונות.
עקרונות Lean כפי שפותחו בטויוטה
- הלקוח במרכז – הלקוח הוא מקור החיים והקיום של כל עסק. יש חשיבות עצומה בהשקעת המשאבים הדרושים ליצירת ערך ללקוח על מנת לרכוש את אמונו. יש האומרים זאת אך אינם מתכוונים לכך, ובעודם מרצים כי “הלקוח במרכז” אינם פועלים במטרה לתת מענה מדויק לציפיות הלקוח למוצר ושירות איכותיים במחיר מתאים.
- ערך – הוא תמיד בעיני הלקוח ובא לידי ביטוי במה שהלקוח מוכן לשלם עבורו. שאיפתנו היא להגדיל את הערך ללקוח ובכך להיות יותר ויותר אטרקטיביים עבורו.
- שרשרת הערך – שרשרת הערך מורכבת משלבי התהליך המיועדים לייצר מוצר או שירות. מיפוי שרשרת הערך הוא בסיס לשיפור הערך, לזיהוי בזבוז, ולקיצור לו”ז.
- Flow – זרם החומרים הפיזיים והווירטואליים לאורך כל שלבי התהליכים. זרם שוטף במינימום “מלאי בתהליך” וללא צווארי בקבוק תורם ליצירת תהליכים אפקטיביים, מצמצם בזבוז ויוצר בזמן הקצר ביותר ערך מקסימלי ללקוח.
- Pull – לעשות רק את מה שהלקוח צריך, ובזמן קצר. לספק לו את המוצר/השירות בדיוק בזמן שהוא רוצה לקבל אותו.
- שלמות – שאיפה לשלמות על ידי שיפור מתמיד. כל מצב הוא בסיס לשיפור נוסף.
עקרונות אלה מלווים בעשרות כלים פרקטיים המיועדים לסייע במימוש יומיומי של העקרונות שהובילו להצלחתה של טויוטה.
שינוי בתפיסות ושיפור רווחים
מחברי המחקר טענו שתפיסת Lean , קשורה בעבודת צוות, בתקשורת בין עובדים, בהגדלת הערך ללקוח, במניעת בזבוז ובשיפור מתמיד. ואלה הם עקרונות מנצחים בכל פעילות המכוונת ליצירת ערך: החל מתחום הבריאות, דרך קמעונאות, עבור בהפצה ושירותים מקצועיים וכלה בפיתוח מוצרים, שיווק ושירותים פיננסיים.
והם אכן צדקו. כיום חשיבת ה- Lean מסייעת לשפר את ריווחיותן של חברות בכל התחומים. השיפור מושג באמצעות שינוי בתפיסת הניהול, התפעול, תהליכי העבודה והטכנולוגיה.
בישראל, אנו חווים גלים של מחאה חברתית אשר דוחפים להגברת התחרות ולהורדת מחירים, ולצד זאת מודעות גבוהה יותר של צרכנים למוצר שהם רוכשים וציפייה לשירות ברמה גבוהה. כל זאת קורה גם בתחום הביטוח בו אנו חווים צמצום מרווחים, רגולציה המגדירה מחדש את דרגות החופש ופועלת לפתיחת השוק לתחרות. בשוק כזה תפיסת Lean היא דרך מוכחת, המביאה לפריצת דרך עסקית, תפעולית וארגונית ומאפשרת קפיצת מדרגה מהותית בזמן קצר.
“כל ארגון יוכל ליצור ערך מוסף ללקוחותיו תוך שיפור והעשרת סביבת העבודה (והיצירה) לעובדיו, ובו בזמן לראות שיפור במצבו הכספי. מנהיגי התעשייה, השירותים הפיננסיים, הבנקים והמערכות הרפואיות בישראל, שאימצו את תפיסת ניהול ה-lean, הוכיחו כי צרכנות פעילה ושוק דינמי המשתנה במהירות לא רק שאינם מהווים מכשול, אלא יכולים לשמש מנוף רב-ערך לשיפור כושר תחרות” / ג’ים וומאק
ג’ים וומאק הינו מהחוקרים הבולטים של תפיסת הניהול בכלל, וממפתחי מתודולוגיית הניהול הרזה (Lean).
במאמר הבא נפרט את שלבי העבודה בשיטת Lean.
פורסם לראשונה בעיתון “עדיף”